Lpp för nyanländ elev

I facebookgruppen Svenska som andraspråk har det den senaste tiden diskuterats hur vi gör med LPP:er till våra nyanlända elever. Jag tänkte här dela med mig av ett exempel. Just nu har jag en elev som kom till Sverige precis till terminsstarten. Han är ensam om sitt modersmål ungerska på skolan och vi har tyvärr varken modersmålslärare eller studiehandledning till honom. Då är det fantastiskt med översättningsappar, Google bilder och inte minst allt fint material som finns på UR.

Vi startade upp läsåret med sagor som tema i Hjärtat och Sagor åk 2-3 sva är den LPP som eleverna i åk 2 och 3 jobbar efter. I den här planeringen finns några moment som kan vara lite svåra för en nyanländ elev – och för elevens lärare – men jag tycker att det är viktigt att alla eleverna i gruppen jobbar med samma lärobjekt så långt det bara är möjligt. Så här har vi gjort hittills:

När vi jobbar med att läsa sagor tillsammans, så utgår vi alltid från en tillhörande bild. Vi börjar med att prata om vad vi ser på bilden och sedan vad vi tänker om den. Efter det försöker vi ofta förutspå vad sagan kommer att handla om. Slutligen får eleverna skriva något. Det kan så klart vara skrivuppgifter med en mängd olika infallsvinklar beroende på vilken saga, bild och inte minst vilken elevgrupp det är. Är man åtta år och har varit två veckor i skolan så är det bra att till exempel samla de ord man lärt sig under samtalet.image

När det gäller att få kläm på vad som är typiskt för en saga, så har jag använt mig av URs material Sagor i världen. De fem ungerska sagorna som finns där är gamla  folksagor och de finns även inspelade på svenska. Jag har skrivit i elevens skrivbok vad sagorna heter både på ungerska och på svenska. Eleven har lyssnat på sagorna på båda språken. Sedan har han svarat på de tillhörande frågorna, som jag har översatt  med hjälp av apparna SayHi och Översätt.

image image

Att läsa, skriva och prata om ord, meningar och text på olika sätt, måla och rita, se på film och dramatisera, som jag har skrivit i LPP:n, det är ju inga konstigheter. Det är sådant som är relativt lätt att genomföra med nyanlända elever. Likaså att skriva en gemensam saga, det vill säga samskriva. När vi kommer till att det är dags att skriva sagor enskilt eller parvis, så är det oftast lämpligt att en så här pass nyanländ elev tänker, pratar och skriver tillsammans med en kompis. Då kan eleverna lära av och med varandra och på kuppen lära känna varandra bättre och ha roligt ihop. Men det är viktigt att finnas där i närheten som lärare både för att ge stöttning och för att försäkra sig om att båda eleverna får komma till tals och att de lyssnar på varandra.

Slutligen ska den egna sagan läsas upp för andra barn. Något säger mig att den här eleven kommer att göra det med mycket gott mod!

Advertisements

4 thoughts on “Lpp för nyanländ elev

  1. Ping: Trolla med knäna | @UR_Pedagogerna

  2. Ping: Note to self – den allra första tiden med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Ta emot nyanlända i förskoleklass och åk 1-2 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  4. Ping: Ta tillvara elevers modersmål i undervisningen | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s