Livet i Bokstavslandet

Ett gäng elever från årskurs 2 tittar på Livet i Bokstavslandet i Hjärtat två gånger i veckan. Det är både elever som läser svenska och elever som läser svenska som andraspråk. Anledningarna till att vi gör det är att vi:
• Tränar den fonologiska förmågan.
• Vill att alla ska få känna läslust och läsmotivation.
• Jobbar med synonymer, liknelser och motsatser.
• Märker att alla elever deltar, alla får känna att de lyckas.
• Befäster alfabetet, alfabetisk ordning och kopplingen ljud-symbol.
• Bygger upp ordförrådet.
• Lär tillsammans på ett enkelt och lekfullt sätt.

Det är roliga, glada och lärorika stunder. Så här brukar vi göra:
Varje avsnitt börjar med en alfabetssång och då dansar vi och sjunger med.image Efter det leker vi ibland ”Vilken bokstav kommer efter/före”. Jag, eller någon av eleverna, säger en bokstav i taget och de andra får säga vilken som kommer efter alternativt före i alfabetet.

Sedan fortsätter vi att titta och då sitter jag helt nära vår allra mest nyanlända elev för att med hjälp av apparna Översätt eller SayHi, kunna översätta ord som jag tror att han behöver för att kunna förstå handlingen. Under programmets gång brukar vi ta en paus för att jobba med något särskilt, till exempel rim, alliterationer, synonymer, motsatsord, idiom eller andra uttryck. Alla får komma till tals och ofta skriver vi också.image Det förekommer en hel del uttryck i programmen som är lämpliga att jobba med för att utöka ordförrådet. Det blir också bra tillfällen att uppmärksamma och dra nytta av modersmålen.image

Varje program är uppbyggt kring en eller två bokstäver. Innan vi avslutar lektionen, så får alltid varje elev säga ett ord var på den eller de aktuella bokstäverna. Självklart kan man då säga samma ord som en kompis radan sagt. Att härma är att lära!

Flera av programmen ser vi vid ett senare tillfälle igen, eftersom det finns så mycket att plocka upp och göra undervisning av. Och eleverna tycker att det är jätteroligt – både innehållet och glädjen att känna igen sig och att kunna mer än förra gången!

Jag har fler elever i åk 1,3 och 4 som också uppskattar Livet i Bokstavslandet. De brukar se den genom appen ABC-raketen och sedan kompletterar jag med andra appar, utifrån vad eleverna behöver träna på eller befästa.imageMycket bra fungerar det att jobba två och två tillsammans vid Ipaden, då det samtidigt ger tillfälle att lära av varandra, samarbeta och träna turtagning.

Så här gör vi just nu. Jag tar tacksamt emot synpunkter och förslag!

Advertisements

5 thoughts on “Livet i Bokstavslandet

  1. Vi tittar på livet i bokstavslandet med våra förskoleklassbarn varje vecka. Jag kan inte annat än hålla med om att det är ett fantastiskt program! Det fångar allas intresse och skapar ett stort engagemang hos barnen som sitter och ropar ut sina ord/rim/bokstäver. Vi kompletterar även med bokstavsarbete och tittar då på ”Bästa Bokstaven”.

  2. Ping: Livet i Bokstavslandet, säsong 2 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: @UR_PODagogerna: Livet i Bokstavslandet | @UR_Pedagogerna

  4. Ping: Ta emot nyanlända i förskoleklass och åk 1-2 | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s