Mio, min Mio med åk 6 & 5

Vi har nu, inom ramen för vårt tema om sagor, börjat läsa Mio, min Mio. Vi kommer att jobba med den 2-3 gånger i veckan. En av lektionerna är åk 5 och 6 tillsammans och de andra tillfällena är varje årskurs för sig.

Jag började med att berätta att jag tycker väldigt mycket om den här boken och att jag fick den i present när jag var liten. ”Och som ni ser här, har jag läst den många gånger sedan dess”, sa jag och visade eleverna den ena boken. ”Faktiskt tycker jag att den är så bra, att när jag fick egna barn, ville jag att de skulle få en egen Mio-bok”, och så visade jag den andra boken.image

Med 5:orna började jag sedan att prata om bilden. Vi började med att i tur och ordning berätta vad vi såg på bilden.
”Jag ser…” Här får alla elever känna att de kan och att de lyckas genom att till exempel benämna ord som pojke, häst, blå och röd. Det blir också ett tillfälle att lära sig nya ord av varandra, så som tyglar, träns, mantel och slott (som en elev hittade på bokens rygg). Sedan gick vi över till att berätta vad vi trodde eller tänkte utifrån bilden.
”Jag tror…” eller ”Jag tänker…” Här berättade eleverna till exempel att de trodde att pojkarna är tvillingar, att barnen är flickor och att hästen är rädd. I denna övning får jag chansen att locka eleverna att motivera och förklara sina åsikter, vilket utmanar både språk och tanke. Pojkarna är tvillingar för att de är så lika, de påminner om varandra, menade en elev. Fast egentligen är det flickor för att de har ju klänning och inga byxor, tänkte en annan elev. Efter det fick eleverna skriva vad de trodde skulle hända sedan. Så här berättade två av dem:
”Jag tror att de kommer att gå på äventyr. Och hitta en bondgård och ser en som tar hand om hästen och alla andra slags djur.”
”Jag tror att boken kommer att handla om at båda är tvillingar och att de har hittat hästen och har döpt den till något namn. Jag tror också att båda är killar och att båda bor tillsammans i ett slott och att mamma och pappa är kung och drottning.”

Nästa lektion var vi tillsammans alla 5:or och 6:or. Den här lektionen hade jag turen att ha Agim, som undervisar i albanska, med mig och han satt tillsammans med den eleven som behövde det. Jag visade återigen upp båda böckerna och berättade hur mycket jag tycker om dem. Sedan visade jag ordet ”ordonanns” och berättade vad det betyder.

Så var det äntligen dags att börja läsa! Jag läste första sidan högt två gånger. Första gången bara rakt igenom, med mycket känsla och inlevelse, andra gången stannade jag upp och försäkrade mig om att alla förstod.image

Sedan fick eleverna tänka efter och besvara följande frågor i sina skrivböcker.
Vem är Bo Vilhelm Olsson? Varför är han försvunnen? Vad har hänt? Hur försvann han?
Den tystnaden! Bara pennornas raspande och lite viskande stöttning hördes. Slutligen läste de upp sina tankar för varandra. Så här skrev några elever:
”Jag tror att Vilhelm Bo Ohlson har rymt från sitt hem och att det har blivit kanske bråk hemma i sitt hem. Han bor i centrala Stockholm men kanske har stuckit till Västra Stockholm. Jag tror att: Vilhelm Bo Ohlson är en bra kille men han bråkade med sin mamma/pappa om något. eller för han fick ett medelande av en främling. då gick han iväg utan att seja något till mamma och pappa.”
”En natt ”Bo” är spela med kompis och titta en häst, Bo och kompis heter ”Ramón” rida häst och gå till en land magiska.”
”Jag tror att han är pojken som heter Mio från boknamnet. För att huvudkaraktären brukar hetta oftast vad som står på boken. Jag tror att han är försvunnen för att han är i en annan värld. För att han fick en shanc att färdas till ett annat värld. Och reda på olika och nya saker. Jag tror att han försvann för att hitta sin far. För att han lever bara med sin mor. Och så vill han kanske hitta sin far. Genom att färdas till ett annat värld. För av en överaskning fick han en möjlighet att färdas till ett annat värld.”
”Han är den pojken som försfan, han hadde ljus hår blå ögon bruna och korta byxor. Han gick för att köpa godis men sen kom han inte hem. Mamma och pappa var upprörda och ringde polisen och anmälde honom. Bo Vilhelm blev kidnappad av två tjuvar. Tjuvar såg honom att han var ensamt han var inte med hans föräldrar och då tog de honom.”
Sist på lektionen skapade vi en expertordlista tillsammans av de ord som eleverna behöver känna till inför nästa lektion. Att göra ordlistan tillsammans med eleverna, tycker jag är mycket givande, då de tillsammans är aktiva och hjälper och förklarar med sina egna ord. Det blir också ett tillfälle för mig att kunna bedöma ordförråd och begreppsförståelse, för att kunna planera nästa lektion och nödvändig stöttning på bästa sätt.

Nästa vecka kommer jag att läsa sidan 10 och 11 med expertordlistan framme.image
Vi kommer att prata om motsatser, som ofta är ett framträdande drag i sagor. Hur beskrivs Sixten, Edla och Benkas pappa?
Eleverna kommer också att få besvara frågorna: Hur tror du att Bosse känner sig och varför? Vad tror du att han tänker och varför? Om du hade Bosse framför dig nu, vad skulle du säga till honom då? Om du var Bosse, vad skulle du känna och tänka och vad skulle du göra?

Vi återkommer!

10 thoughts on “Mio, min Mio med åk 6 & 5

  1. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

