Elevnära, autentiskt och roligt!

Eleverna i åk 3 och jag har samskrivit sagan om De tre bockarna Bruse. Sedan läste vi den högt tillsammans och efter det läste var och en sagan för sig själv. Alla valde var sin mening från texten som de skrev av på ett stort papper. Slutligen fick var och en läsa upp sin mening för oss andra och berätta varför man valde att skriva just den.

”De hade ett stort problem.”
– Jag skrev den meningen för att det är ett problem. En saga har ett problem, säger Chava.image”Den lilla bocken gick över till andra sidan och smaskade i sig gräs.”
– Jag valde den här meningen för att det slutade lyckligt för honom och jag tycker om att det slutar lyckligt, berättar en annan elev.
”KLAMP, KLAMP, KLAMP…..”
– Jag valde den meningen för att jag ville det, säger Amra.
”Av XXX, Chava, Omar, Amra och Felicia. 9/9 2014”
– Jag tog den här meningen för att den är bäst. Det är roligt att vi har skrivit sagan, säger Omar.image

I den här övningen tränar vi på stor bokstav, skiljetecken, stavning och meningsbyggnad. Vi befäster vilken struktur en saga är uppbyggd med. Vi uttrycker egna åsikter och motiverar dem. Vi presenterar muntligt inför gruppen. Vi lyssnar på varandra.

Jag tycker att det är värdefullt att ta till vara de texter eleverna skriver och arbeta vidare med dem. Att inte bara skriva för skrivandets skull, utan använda texterna för det fortsatta lärandet. Det är elevnära. Det är autentiskt. Det är roligt!

Kommentera

