Sagan om de tre modiga bockarna Bruse av klass 3

imageDet var en gång de tre modiga bockarna Bruse. De hade ett stort problem. De hade ingen mat på den sidan där de levde, men på andra sidan av forsen fanns det mycket gräs och buskar. Det fanns ett stort, elakt troll under bron. Om någon gick över bron, så hoppade trollet upp och åt upp dem.imageEn dag sa den lilla bocken Bruse:
– Jag vill gå över bron, för jag är så hungrig. Det är så torrt här.
– Ja, men det bor ju ett troll där under. Då sa den lilla bocken Bruse efter en liten stund:
– Jag tänker gå över bron!
imageDen lilla bocken gick över bron.
– Vem är det som klampar på min bro? vrålade trollet.
– Jag, den lilla bocken Bruse.
– Nu ska jag äta upp dig!
– Nej, nej! Ät inte upp mig! Det kommer en större och godare och köttfullare efter mig.
– Lovar du mig det?
– Ja, jag lovar!
– Låt gå för det då.
Den lilla bocken gick över till andra sidan och smaskade i sig gräs.
imageSen sa mellanbocken Bruse:
– Det verkar gå bra, så jag provar att gå över bron jag också.
– Vem är det som klampar på min bro?
– Jag, mellanbocken Bruse.
– Nu kommer jag för att äta upp dig!
– Nej, ät inte mig! Ät stora bocken Bruse. Han är större och köttfullare än mig.
Då gick han över bron och käkade gräs.

Stora bocken Bruse sa:
– Det verkar gå bra för dem. Jag testar också. KLAMP, KLAMP, KLAMP……..
– Vem är det som klampar på min bro?
– Det är jag, stora bocken Bruse.
– Nu ska jag äta upp dig!
– Kom då ifall du vågar!
– Okej då.
imageTrollet tänkte äta upp honom, fast stora bocken Bruse stångade ner honom i forsen. Trollet drunknade och de tre bockrna Bruse levde lyckliga i alla sina dagar. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!

Av Chava, Omar, Amra och Felicia och XXX 9/9 2014

Kommentera

