Sagan om de tre bockarna Bruse

Det var en gång de tre bockarna Bruse. De var jättehungriga för att de inte hade gräs hos sig. Det var bara massa sand och stenar på deras sida av bron. Och under bron bodde ett troll, men på andra sidan bron fanns det gräs. Den lilla bocken Bruse var så himla hungrig och han frågade sina bröder om han kunde få testa att gå över på andra sidan.
– Men det finns ett problem! För trollet är under bron. Men okej då, du får väl försöka, men om det inte går så kom tillbaka, sa bröderna. Ta det försiktigt!image

Så den lilla bocken Bruse gick ut på bron och när han var på mitten av bron, så skrek trollet:
– Vem klampar på min bro?
– Det är jag, den lilla bocken Bruse. Jag vill gå över på andra sidan och äta gräs.
– Nu kommer jag och äter upp dig!
– Nej, ät inte upp mig! Ät min bror. Han är mycket fetare och tjockare och godare.
– Men lurar du mig?
– Nej, jag lovar!
– Låt gå för det då.
Den lilla bocken Bruse gick över till andra sidan bron och åt gräs.image

– Jag tror nog att han klarade det. Nu ska jag försöka, sa mellanbocken Bruse.
Han gick ut på bron.
– Vem klampar på min bro? skrek trollet.
– Jag, mellanbocken Bruse. Jag vill gå till gräset.
– Jag kommer och äter upp dig!
– Nej, nej, nej! Ät min storebror. Han är större, tjockare och godare.
– Lurar du mig?
– Nej, nej, jag lovar! Jag lurar inte dig.
– Låt gå för det då.
Så mellanbocken Bruse gick över på andra sidan bron.image

”Jag tror nog att båda har klarat det, så nu ska jag försöka gå över bron.” tänkte den stora bocken Bruse.
Den stora bocken Bruse gick på bron.
– Vem klampar på min bro? skrek trollet.
– Det är jag, stora bocken Bruse. Jag ska gå över på andra sidan.
– Jag ska komma upp på bron och äta upp dig.
– Kom här om du törs!
Stora bocken Bruse stångade med hornen och trollet ramlade i vattnet.image Men med troll är det något som inte är bra, när de ramlar i vattnet så kan de inte simma. Så trollet drunknade i vattnet.

Bockarna Bruse levde lyckliga i alla sina dagar. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!image

Återberättad av Senada, XXX, James, Mona och XXX

One thought on “Sagan om de tre bockarna Bruse

  1. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

