Nyanlända elever – allas ansvar

Förra veckan pratade jag inför kommunens rektorer och förvaltningschef om ämnet svenska som andraspråk och nyanländas lärande och rättigheter. Jag var -som alltid- något nervös; dels för att prata inför så många i ett ganska formelt och strikt sammanhang, dels för att jag så oerhört gärna vill nå ut och väcka intresse och engagemang för dessa viktiga frågor.

På kvällen kände jag mig ganska tom. Jag hade bara fått lite kort respons från min egen rektor och jag undrade om jag hade lyckats att åtminstone så några frön hos de övriga.

Men sen!

De senaste dagarna har jag fått två förfrågningar om kollegabesök, ett samtal från en specialpedagog som ville ha råd och stöd och två rektorer har hört av sig och vill att jag ska komma till deras skolor och samtala och stötta i dessa frågor. Detta gör mig oerhört glad! Utbildningen för nyanlända kan inte bygga på enstaka eldsjälar, utan måste ha hög kvalitet och likvärdighet oavsett skola. Dessa elever är allas ansvar och ingen skola kan frånsäga sig det ansvaret på grund av bristande erfarenhet. Nyanlända och andra flerspråkiga elever finns här. Och de finns här NU.

Kan det vara så att vi är på väg mot en lärande organisation i Västervik nu, där vi prestigelöst delar med oss av och tar emot kunskaper och erfarenheter för ALLA elevers bästa? Jag vill så gärna tro det.

Vad kan du bidra med?

Kommentera

