Shukran mamma! sa min fyraåring

en kväll efter middagen.

Förra året öppnade en flyktingförläggning nära min sons förskola. Många barn därifrån har sedan under året börjat på förskolan. Jag kan mycket väl föreställa mig att det är en minst sagt svår och komplex uppgift att möta småbarn som varken talar eller förstår språket och få dem att känna trygghet och tillit. Det verkar dock som om pedagogerna på förskolan i Gunnebo klarar denna uppgift mycket väl, samtidigt som de har alla barns bästa och hela uppdraget i fokus.

Under året har jag fått små uppdateringar då och då av min son. Han har bland annat berättat:
”De barn som inte kan svenska får lyssna på sagor på sitt språk.”
”Det är krig i deras land, så nu behöver de bo här. Vi ska hjälpa dem.”
”När de pratar sitt språk, så lyssnar jag ibland. Och om det verkar intressant så härmar jag.”
”Den där flickan är ledsen för att hon saknar sin mamma. Hon kan inte säga det, men jag ser det.”
”Jag har lärt mig ‘Marhaba’! Det betyder ‘Hej’!

Hemma spelar han gärna på Ipaden och väljer okomplicerat bland appar på de olika språk som finns i hans vardag. Några exempel är:image

Härom morgonen när vi lämnade på förskolan fick vi ett brev som började så här:image
Sedan fortsätter brevet i samma anda och berättar sakligt, informativt och positivt om hur det ska organiseras runt inne- och utelek, lunch, vila, mellanmål och aktiviteter för våra barn. Tryggt och proffsigt!

Kära personal, och kollegor, på Gunnebo förskola! Ni är förebilder för andra som jobbar i förskola och skola. Ni lever som förskolans läroplan lär:
”alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen.”image
Vidare står det att:
”Förskolan ska ta till vara och utveckla barnens förmåga till ansvarskänsla och social handlingsberedskap, så att solidaritet och tolerans tidigt grundläggs. Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra män­niskors situation.”

Tack!!! Shukran!!!

2 thoughts on “Shukran mamma! sa min fyraåring

  1. Ping: Tacksam skolförälder – äntligen! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Kära, kära ”fröknar”! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

