Stor läser för liten

”Det är så fint att höra vad Samuel lär sig och tränar på. Jag kommer ihåg när vi var nya förra hösten och höll på med det där.”

Så här sa en av mina elever när han satt och liksom drömmande betraktade vad den nyaste eleven i Hjärtat jobbade med. Vi samtalade sedan om vad han lärt sig och utvecklat dessa tio månader. Det slutade med att han konstaterade att en av de saker som han utvecklat var att förklara för och lära andra.

”Jag kan göra det nu om du vill. Jag kan läsa för honom och berätta vad det betyder”

Sedan var det jag som fick chansen att drömmande se på när stor läste för liten. De har inte samma modersmål, men den äldre eleven använde alla sina resurser (kroppsspråk, miner, peka på bilderna, kreativa omskrivningar, ställa frågor) och jag njöt av en verkligt fin stund av gemenskap, lärande och omtanke. image

Kommentera

