Jag pratar med mina elever om läsning.

Jag tycker att det är viktigt att prata med eleverna om all slags läsning, inte bara böcker. Många barn behöver få höra och uppleva att läsning är en vardaglig, normal syssla som angår dem, som är viktig hela tiden.

Det händer att jag säger till mina elever:
– Vet du, jag läste något så intressant på mjölkpaketet imorse. Det stod att…
En gång tog jag med mig en tröja som jag råkat förstöra i tvättmaskinen, till klassrummet.
– Titta här! Trycket är alldeles förstört! Bara för att jag glömde att läsa på tvättrådet. Här står det…
När vi har lektioner utanför skolans väggar talar jag om för dem när jag läser.
– Jaha, nu är vi vid busshållplatsen. Nu ska vi läsa här i tabellen när bussen ska gå.

All läsning är viktig! Jag vill att alla barn ska känna sig som läsare, oavsett vad de läser.

Förra hösten, när läsåret startade pratade och skrev jag och alla mina elever om vad vi hade lärt oss under sommaren, hur vi hade gjort för att lära oss det och varför vi hade lärt oss det. Det blev många spännande berättelser och diskussioner. I år tror jag att jag ska fråga eleverna vad de har läst under sommaren. Det kan säkert bli minst lika intressant!

image

 

4 thoughts on “Jag pratar med mina elever om läsning.

Kommentera

