En liten flipp på svenska och romani.

För exakt ett år sedan kom min kollega Dema och ville ha hjälp. Några av hans små elever behövde träna på färger och prepositioner både på svenska och romani. Såväl Dema som barn och föräldrar tyckte att det skulle vara bra om de kunde träna över sommaren. Vad skulle han göra? Tillsammans kom vi på att vi kunde ge dem ett litet enkelt filmmaterial att titta på. Nu har Dema berättat för mig att dessa mycket enkla filmklipp under året som gått har använts av lärare i romani runt om i landet. Kul, tycker jag, att något så enkelt kan vara till nytta för någon annan. Nu känns det som att vi måste utveckla detta nästa år, jag och mina kära modersmålskollegor.

Kommentera

