Språket i alla ämnen

Jag och min kollega Maria Lachan från Ludvigsborgsskolan träffade förra veckan ett antal högstadielärare i svenska, svenska som andraspråk och so för att samtala om är språk- och kunskapsutvecklandearbetssätt. Jag har nedan samlat ihop ett antal resurser som lärare kan använda sig av för att komma igång med att arbeta i språket i alla ämnen.

På studiedagen började vi med att prata om att alla skolans ämnen ställer, förutom ämnets specifika kunskapskrav, en mängd språkliga krav på eleverna. Det kan till exempel vara att kunna:image(Tack Anna Kaya för bilden!)

Angående alla dessa begrepp fick jag en klok kommentar i FBgruppen Svenska som andraspråk

image

För att eleverna ska klara av de språkliga kraven behöver vi i skolan undervisa explicit även om dem. Det kan kännas nytt, svårt och ovant att tänka språkmål och att undervisa i och om språket i alla ämnen, men det finns stöd att få:

Stödmaterial
Skolverket har tagit fram ett  utvecklingspaket för att stödja lärare i alla skolans ämnen att arbeta såväl språk- som kunskapsutvecklande. Materialet i utvecklingspaketet består av både text och film.

TV-serie
UR har tagit fram en serie i två delar som heter Språket bär kunskapen där vi får följa hur en lärare i svenska som andraspråk handleder en no-lärare i ett språkutvecklande arbetssätt. Vi får även se hur det kan gå till att jobba med språket i alla ämnen med nyanlända elever. Det första avsnittet heter Att identifiera svårigheter  och det andra avsnittet heter Att stötta skrivande.

Här finns det ännu mer information, t ex litteraturtips, från Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Anna Kaya (Nationellt centrum för svenska som andraspråk) har på sin blogg
beskrivit hur man kan formulera språkliga mål för undervisningen:
I den här filmen talar hon om hur man kan sätta tydliga och begripliga språkliga mål.
Och i den här om hur man kan göra när man vill börja jobba med språkliga mål.

Hanna Stehagen (författare till Språk i alla ämnen) visar på sin blogg hur hon arbetar med skrivmallar på högstadiet och gymnasiet.

5 thoughts on “Språket i alla ämnen

  1. Kul Sara! Hittade just lite mer i detta blogginlägg. Hade bara skummat förut. ”En klok kommentar” . Tack;)! Ibland känner jag att jag inte förstår så mycket som jag borde, men ibland tänker jag också att det kanske jag visst gör. Det kanske bara är så att allt inge är så glasklart och att många kanske slänger sig med begrepp som inte de heller är hundra på. Därför tar jag emellanåt mod till mig och tar upp det som jag faktiskt inte förstår eller är säker på. /Suzanne

  2. Ping: Tacksam förstelärare, samt några råd till rektorer | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Att inspireras och även kunna inspirera lite grann | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

