Kan det gynna elevernas lärande med en okunnig lärare?

Ja, i alla fall om det är en medveten och strategisk okunnighet. I fredags var jag, de nyanlända eleverna i Hjärtat och modersmålslärarna Eman och Agim på Grönt Veckoslut på http://gamlebygymnasiet.nu Då hade jag många goda chanser att vara riktigt okunnig. Eleverna ställde en mängd frågor, som:
– Vad heter hästen?
– Får man hålla kycklingarna?
– Får man mata kaninerna?
– Var ligger ansiktsmålningen?
– Får jag ha ormen om halsen?
– Vad kostar det att rida?
– Varför är det en röd lampa över ankungarna?
Alla dessa frågor mötte jag med olika varianter av:
– Jag vet inte. Fråga flickan/pojken som jobbar där!
Så utvecklande för både språk och självförtroende att prata med männskor man inte känner! Vid sidan av detta berättade och förklarade jag, Eman och Agim en hel del olika saker efter bästa förmåga. Samtalen rörde sig bland annat om hur det går till att valla får med vallhund (och här hade en av eleverna personliga erfarenheter att dela med sig av) och vad polishästar måste kunna och varför.
Grönt Veckoslut 026<a
Det var en jätterolig och spännande dag för oss och återigen stärktes jag i min övertygelse av hur angeläget det är att lämna skolbyggnaden ibland och att ta vara på tiden för att jobba med språk, kunskap, självförtroende och gemenskap på samma gång.

Så här tycker några av eleverna om dagen på Grönt Veckoslut:
Anesa: Den var min första dagen som jag har klappat hästar och en orm. Det var jättespännande och jag var mycket glad!!
Yousef: Det var en jättebra och fint dag i Grönt Veckoslut. Jag har klappat en orm, ko, häst och lilla kycklingar.
Alexia: Det är fint i Grönt Veckoslut och mycket kul. Jag och mina kompis tittar en show häst det mycket kul. Jag tycker om djur.
XXX: Jag tycker att grönt veckoslut var jätterolig och i traktornspel har varit bra. Och med mina kompisar och min lärare vi har tittat show med fem hästar de var så snälla och så söta.
Abdel: Det var fint i grönt veckoslut och vi titta på show det var jättekul.
Maan: Jag tycker best om hästshow och hundar vallade får. Jag och Alexia tycker om att klappade vit hund. Och jag tycker om åker traktor ock vagn det var jag, läraren Agim, Anesa, Abdel och XXX.

One thought on “Kan det gynna elevernas lärande med en okunnig lärare?

  1. Ping: Brev – skolan i samhället och samhället i skolan | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

