Att jobba med återgivande text – cirkelmodellen

Vårt arbete med återgivande text började med ett besök på Naturrum på Kulbackens museum. När vi var där tog jag många kort på eleverna och det vi såg. Nästa dag fick eleverna jobba med att sortera korten i kronologisk ordning. Sedan pratade vi om vilka tidsord vi kan och vad de betyder.
image
Nästa uppgift var att skriva en bildtext till varje bild. Eleverna valde bilder och använde kronologin och tidsorden för att kunna skriva passande text. Under arbetets gång samlade vi tillsammans ord från besöket i en expertordlista, med förklaringar som eleverna förstod. Vi samlade också alla processer som behövdes i texten på stora planscher på väggen och sorterade dem i spalter under nutid och dåtid. Alla samarbetade och hjälpte varandra. Till sist satte vi upp alla bilder och bildtexter i kronologisk ordning.
019 020021022
Nästa steg var att skriva en gemensam text på cleaverboarden. Eleverna satt tillsammans och hade bilderna med bildtexter, expertordlistan, tidsorden, listorna med processerna och givetvis instruktionen för återgivande text framför sig. De gav förlag på vad vi skulle skriva och en hel del förhandlingar och diskussioner uppstod. Arbetet var intensivt och krävande och vi behövde använda 2 stycken 50-minuterslektioner till detta. Eleverna blev mycket stolta över sin text, som ni kan läsa nedan.

”Muséet Kulbacken och Naturrum

En torsdag för tre veckor sedan åkte vi till Muséet Kulbacken. Kulbacken ligger nära Västerviks centrum. Vi som var på muséet var: Sara, Agim, Dema, Mustafa, Anesa, Arlinda, XXX, Abdel, Yousef, Maan, Naya, James, Alexia, XXX, Misha, Toni och Arlind. Vi skulle lära oss om djur och natur. Janne, som jobbar på Kulbacken, skulle berätta för oss om naturen och djuren. Han kan mycket om natur, skog och djur.

Först åkte vi buss. Arlind åkte med Agims bil. Till att börja med gick vi uppför kullen. När vi gick uppför kullen, hittade vi en glasflaska. Efter det kastade Janne glaset i soptunnan. Därefter tittade vi i kikare och såg många gäss, två svanar som dök och andra vattenfåglar. Efter det sjöng vi en sång om en uggla. Sedan tittade Yousef och Alexia på tallens minikottar. Efter det gick vi ut på bryggan, men Anesa och Arlinda var rädda, därför att bryggan lutade och gungade.

Sedan tittade vi på blommor som heter krokus. Därefter tittade vi på maskar i en kompost. Maskar äter sopor, papper, potatis och gamla löv. Maskens spillning är jord. Efter det kollade vi på många växthus. Vi stannade upp och kopplade av i fem minuter. Om man är helt stilla i 15 minuter, så kan fåglar komma och sitta i händerna. Efter det gick vi upp till muséet Kulbacken och tittade på en väderkvarn och Arlinda och Maan gjorde ett foto.

Sen pratade vi med Janne och vi ställde frågor till honom. Efter det satte James, Yousef, Abdel, Anesa och Arlinda rådjurshorn på huvudet. I slutet av hornet såg Naya päls. Till sist gick vi till tornet. Tornet har 92 trappsteg. När vi stod där uppe såg vi på utsikten, till exempel Ica Maxi, Brevik, Skogshagaskolan, centrum, Lysingsbadet och skogen. Tornet är jättehögt och intressant. Till sist väntade vi på bussen och slutligen åkte vi till skolan.

Det var en spännande och härlig dag. Den här dagen var härlig. Väderkvarnen och tornet var mycket intressanta. Det var jätteintressant. Muséet är jättefint och vi tyckte om den här dagen. Vi är mycket glada för den här texten.
Slut”

Efter detta jobbade vi ungefär tre lektioner med att läsa, förstå och på olika sätt jobba med gamla elevtexter inom den återgivande genren. Vi letade tidsord, tittade på tempus, identifierade genrestegen, jobbade med lucktexter med mera.

Sedan var det dags för ytterligare en lektion utanför skolans väggar. När vi kom tillbaka från den så fick eleverna parvis skriva en återgivande text. Några av de texterna finns med nedan.
048043
”Centrum

En dag vi gick till stan. De som var till stan är Sara, Aida och klass hjärtat. Vi skulle låna någon bok och läsa, sen vi skulle gick till parken.

Först vi gick till bussen , sen åkte vi med bussen. När vi gick till biblioteket där vänta på ås en kvinna som jobba i bibliotek, hon heter My. Hon sa till ås hur böcker är organiserade. Där fanns olika böcker från olika länder. Från alla de många böcker fanns böcker t.ex fantasy, skräck, fakta böcker, lätt böcker, hästar böcker, etc. Efter det alla tog sina böcker och de gick för att lånade sina böcker själva. Bibliotek uppdelad i två delar, första våningen är för barn och ungdomar, andra våningen är för voxna. När XXX skulle gå ut larmbåge gjorde pi-pi, sen en bibliotekarie kontrollerade hans väska. Sedan bibliotekarie sa att problemen är att han hade tagit ett gammal kvitto. Efter det gick vi till parken. I parken var mycke människor och ungdomar. Vi satt i en plats bredvid vattnet, och tog av en äpple och börja att lekte med varandra. Yosef först var mycke rädd från linbana men sen vågade han. Maan, XXX, XXX och James lekte med gungbräda, där finns och andra leksaker men vi tycker om att gungbräda var roligast. Maan och XXX hoppade upp för att försöka att fånga sitsen.Till slut åkte vi med buss tillbaka till skolan. Slutligen åt vi mat tillsammans som en ”flock”.

Det var en perfekt dag och vi vill att gick en andra gång.”

”Exkursion i stan

Vi var : Yousef, Anesa, XXX, XXX, Maan, Abdal, Alexia, James, Omar, Gabriella, Chava, Amra, Filicia, Sara och Aida. Det var på måndag och igår. Vi var i biblioteken och i lek parken. Från biblioteket vi låna böcker och vi lekte i parken.

Först gick vi till busshållsplats och väntade vi på bussen och åkte vi till staden. När vi kom träffar en bibliotekarie som heter My. Efter det gick vi till lekparken och lekte vi det var jätte rolig vi åt äpple också. Slutligen åkte vi buss till skolan.

Det var en härlig dag ! :

Av: Anesa och Yousef ! :”

”När vi åkte till stads parken

Vi är Maan, James, XXX, XXX, Jusef, Anesa, Bella, Chava, Felicia, Amra, Omar, Abdel, Alexia och läraren Sara och Aida. Vi åkte imorse till stads parken och biblioteket. Vi åkte därför vi ska leker och hämta böcker.

Först vi gick till biblioteken, den heter: stadsbiblioteken. Den har mycket böcker. Efter det My guidade i biblioteken, den är mycket stor . Därefter alla tittade böcker och alla lånade. Efter det vi gick till parken, parken heter: stadsparken. Slutligen vi gick till bussen och vi kom tillbaka till skolan och efter det vi gick till matsallen.

Parken är mycket kul och många gungar. Excursion är mycket kul!!!!!

Tack för er uppmärksamhet.

Av: Abdel och Alexia.
Klass 4a
29-04-2014.”

Nästa steg i vår process kring återgivande text är att alla elever ska få skriva en återgivande text på egen hand. Temat är ”En dag jag minns.” Slutligen kommer eleverna att redovisa sina texter för andra elever på skolan. Ett viktigt moment för att visa andra och själv känna; jag kan!

En dag jag minns
Min första dag i skolan

Vi var Jag Anesa, Arlinda, Arlind, XXX, och XXX. Den var 21 oktober. Vi väntade taxin i Lysingsbadet.

21 oktober var min första dag i skolan jag var jätte glad. Först vi gick till receptionen i Lysingsbadet och väntade vi på taxin, när taxin kommer vi åkte i skolan Sara väntade oss i skolgården sen gick vi till klassrummet som heter ”Hjärtat” den klassen är jätte fin. Vi börja lära oss ord på svenska till exempel: penna, sudd, linjal och mer….. Sen gick vi till mat salen och åt vi lunch den var gott. Efter lunchen gick vi till rasten jag och Arlinda gick med två tjejer från klass sex och vi lekte ut. Efter det gick vi in i hjärtat. När klockan var 14:20 vi gick till taxin och åkte vi hemma i Lysingbadet.

Den var en härlig dag men jag var glad och nervös.! Av:ANESA
bild bild

En dag när jag minns

Min födelsedag i Sverige

Vi var: min mamma och pappa, min syster Amina, jag, Abdal, Yousef, Misha, Toni och Sezan. Det var i min huset på Lysingsbadet. Det var den 15 Februari. Det var min fira födelsedag.

Först min pappa har gjort för oss pizza och arabisk mat. Och min mamma och pappa har köpt Cola, Fanta och en blå drink . Sen föräldrar har ta kort på oss. Efter det mamma också har gjort en kaka och vi har ätit godis. Därefter vi har satt på musik och börjar lite dansa. Det var rolig. Lite senare min mamma har ge till oss en paket med chips. Chipsen var med paprika. Det var gott. Till sist vi har gick till fotbollsplanen som finns i Lysingsbadet. Vi har spelat en match. Det var också rolig. Till slut jag har promenerade mina kompisar till hem. Jag har promenerade: Abdal, Sezan, Misha och Toni. Sen kom Yousefs mamma och jag också har promenerade honom.

Den dag var jätte kul och jätte fint!!! Och jag tyckte att alla mina kompisar var med mig på den dagen! Men tack så mycket för mamma och pappa!!!! Därför de har gjort att jag blev glad.

AV: YOUSEF.

Bild från Wikipedia

 

En dag jag minns.

Vi åkte till Formentera.

 Vi var min mamma Yuly och pappa James, min syster Juliet och min bror James, jag (Alexia) och kompis familj mamma och pappa heter: Cristina och Antonio och barn Marta, Jocobo och Cristina. Vi åkte sommar till Formentera är ö i Spanien. Framför Formentera finns ö Iviza, de är mycket nära varandra. Vi gick eftersom vi var på sommarsemester.

 Först vi gick till båt och i natt åkte vi till Formentera, åkte 7 timman. Ocean är mycket stilla och fint. Formentera är mycket mycket fint. Sen åkte vi till simma och åkte vi till Formentera. När vi kom till ön barnen åkte vi till ett ställe där det finns lera som lämnade väldigt mjuk hud men luktade dödlig. Och sand jettevarm som en brand väg och vi gick barfota i stig stubbar och sprang sitter på stubbar, sitter på stubbar… Sen åkte vi till lunch. Efter lunch barn spela ”monipoli electrico”. I svenska heter” monopol”.

 Därefter spela vi till lekte för min familj och kompis familj. Lekte för ”Tarzan”. Tarzan är: I masten satt i ett rep vi höll i ett rep och svingade sen hoppade i vatten. Sen åkte vi till strand och lekte. Därefter åkte vi till middag och barn spela ”uno roboto”. I svenska heter ”en robot”. Efter spel gick vi och la oss.   

I förmiddagen åkte vi till frukost.  Sen åkte vi till strand, i strand var mycket människor och i ocean är mycket manet bebis. Jag, min familj och minas kompis gick och åkte vi till ett sund. Efter det barn åkte att simma och manet bränns Jacobo. Jag, min familj och mina kompis åkte vi till båt och lunch. Därefter min pappa ramlade i go till vatten. Min pappa fick ett sår på tummen vi åkte till sjukhuset var stängt och inte buss och inte taxi, och min mamma satte på bandage och min pappa det bra. Sen i båt åkte vi till andra strand och lekte, simma och spela, efter åkte vi till restaurant och barn äta “un huevo kindle” I svenska heter ”ett kinderägg”. Efter det åkte vi med båt till först strand att hade en boj där stannade och sov i båt men på väg till strand motorn inte arbetar, min mamma och min pappa och mamma och pappa kompis de försökte åtgärda men de kunde inte och i hamnen ingen kunde hjälpa oss. Vi seglade till Denia. I ocean vågor och mycket våg stor. Jag var lite rädd för båt gungade.

På morgonen var vi i Denia, barn gick till pool i hamnen och till sist de två familjer vi åkte till huset för våra vänner.

Resan var mycket rolig!!!!!!!!!!!!!! Jag var mycket glad!!!!!!!!!!

Av: Alexia Klass 4a   

 

En dag jag minns

När vi åkte till Aqualandia

Det var min familj och jag och juliets kompis som åkte till Aqualandia. Det var på sommaren när jag var sju år. Vi åkte för min syster hade en kompis som sa till min familj:

–  Ska ni till Aqualandia? Det är veldit roligt!

Först körde min mamma och juliets kompis sa hur hitta till Aqualandia.  Aqualandia liger i Benidor. Javea ligger en tima från Benidor. I Aqualandia var jag imponerad för at jättestor. Sen gick vi för äta mat. Först jag åt en varm korv sedan våfflor med choklad. Därefter fortsatte jag att leka i vattenrutschbanor. Slutligen jag var utmattad.

Jag tycker om att åcka big bang, zig zag,black Hole, jacuzzi etcetera. Jag tycker om för att i Aqualandia är jätterolig. Och jag var glad. 😀

Av:James.

 

 

 

5 thoughts on “Att jobba med återgivande text – cirkelmodellen

  1. Åh vad bra Sara och klassen! Och det finns flera anledningar till att jag tycker så. En är att andra lärare på alla stadier ta detta upplägg och bara överföra det till sin egen vetksamhet. En annan är att det blev så bra gemensam text och partexter med hjälp av lite stöttning. Ni i klassen ska vara mycket stolta över texterna. Jag undrar också om det finns någon som klarar att sitta helt stilla i 15 minuter. Hälsningar Suzanne

  2. Ping: Frågor jag ofta får | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Brev – skolan i samhället och samhället i skolan | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

