Vad vinner vi på att ha nyanlända elever på vår skola?

Att alla barn ska få gå i skola och få en bra utbildning, det är vi alla ense om, eller hur? Alla människors lika värde och rättigheter skriver vi också under på, visst?

Men… När många nyanlända elever kommer under en relativt kort period till en skola, då ställs gärna saker och ting på sin spets. Därför tänkte jag vända på perspektivet och berätta vad jag ser att vår skola och de svenska eleverna har att vinna på att nyanlända elever hamnar just hos oss.

1 Intresset för språk stärks bland övriga elever. Att vi pratar om och lyfter betydelsen av alla språk eleverna kan, gör att många andra elever också vill berätta om sina språkkunskaper och utveckla dem. Denna vinter/vår har sex svenska elever hos oss börjat studera arabiska som modersmål för att de vill utveckla sina språkkunskaper muntligt och skriftligt. De vill kunna kommunicera med sina nya kompisar och de märker glädjen och nyttan i att kunna prata och skriva på flera språk.

2 Studieviljan och engagemanget har ökat hos flera svenska elever som undervisas tillsammans med nyanlända. De har berättat för mig att de har fått tankeställare av slaget: ”Om de kämpar, läser och lyssnar, som nästan inte förstår, då måste ju jag också försöka.” och ”Vad mycket svenska de kan och vad fort de har lärt sig! Det går om man försöker.”

3 De svenska eleverna tränas i solidaritet och medkänsla. På ett naturligt sätt får vi in Läroplanens kapitel 1 och 2 i vår vardag. Många elever har gjort fantastiska insatser och velat hjälpa till på olika sätt. De har visat tillrätta, bjudit in, bjudit till, försökt förstå, förklarat, väntat, hämtat och, ja, varit medmänniskor helt enkelt. Riktiga vänskapsband hur knutits.

4 Världen har kommit en liten bit närmare. En mängd undervisningstrådar har lyfts naturligt genom de nya elevernas närvaro. Var ligger Kosovo, Albanien, Syrien och Spanien? Vad händer i olika länder som gör att människor inte kan bo där längre? Asyl och uppehållstillstånd, vad är det? Vad är Migrationsverket? Vad är skatter? Syrien och Ukraina, som vi hör om på TV, har de nya klasskompisarna verkligen släkt där?

5 De nyanlända eleverna gör god reklam för vår skola. De har haft flera kontakter ute i samhället och har varje gång mötts av vuxna som imponeras av deras förmåga och vilja att kommunicera och deras trevliga sätt. Och varje gång presenterar de sig som elever på Skogshagaskolan.

6 Sakta men säkert utvecklar vi lärare våra undervisningsmetoder för att vi så oerhört gärna vill att alla barn ska få lyckas. Vi har så höga ambitioner och sliter med ett svårt uppdrag och alltför lite tid. Men vet ni, allt vi gör för de nyanlända eleverna; förtydligar med bilder, förstärker vårt tal med gester och kroppsspråk, bygger förförståelse, läser och skriver gemensamt, samtalar om texten, använder läsförståelsestrategier, plockar in Ipads i klassrummet, uppmuntrar samarbete mellan elever, allt det är bra för de svenska eleverna också. Så när vi tvingas tänka till kring vår undervisning och sliter vårt hår för att de nya eleverna ska kunna lära och förstå, då blir vi samtidigt bättre lärare för alla våra elever.

16 thoughts on “Vad vinner vi på att ha nyanlända elever på vår skola?

  1. Hej! Jag hittade till din blogg via en länk en vän lade ut på FB och jag är verkligen glad att jag gick in här. Vilket bra inlägg! Håller med Gittan, man blir glad av det du skriver. Och varm!

    Jag jobbar som språklärare utomlands nu, men jobbade tidigare i Sverige med elever som inte hade svenska som modersmål. Ditt sätt att så tydligt visa vad lärare och elever åstadkommer tillsammans är inspirerande! Jag blir både inspirerad och glad! Tack!

    Med vänlig hälsning,
    Anna-Karin Mattsson

  2. Jättebra och roligt att höra. Jag jobbar bl a i en somalisk språkklass och även om de var välkomna till vår skola fanns det lite skepsis de första dagarna. Men ganska direkt ändrades det och jag vill påstå att de är den högstadieklass som får mest beröm vad gäller uppträdande. /Suzanne

      • Nej, Örebro. (Det kanske var min östgötska som slog igenom – sitter just nu i bil tillbaka till Örebro efter påskfirande hemma i Finspång.) Du är så välkommen iaf! Tänk om vi hade tid och möjlighet till fler besök hos varandra – vad roligt och vad mycket vi skulle lära oss.

  3. Hej,
    Tack för att du delar dina underbara reflektioner.

    Med vänlig hälsning,
    Christina Nyrell
    Gislaveds kommun

  4. Reblogga detta på jonastheteacher och kommenterade:
    Att ta emot nyanlända elever till en skola är något väldigt berikande för alla som finns på skolans arena. Att göra det för första gången på en skola kan bli väldigt omtumlande för elever och personal. Jag har erfarenheten från en skola där de tog emot nyanlända elever för första gången. Det blev ett ramaskri när de inte fick ha tolk i två veckor för att kunna kommunicera med eleverna. När väl tiden gick så acklimatiserade sig eleverna och lärarna med varandra och språkutvecklingen hos dessa nyanlända elever gick med en rasande fart. Där jag arbetar nu och där jag har arbetat tidigare har vi en stor vana av att ta emot nyanlända elever. Det är ”inget nytt under solen” när eleverna kommer. Under förra läsåret arbetade jag med ma/no undervisning i åk 4 och 6 och fick vid flera tillfällen förfrågningar från vår intro-lärare om jag kunde ta emot elever i min undervisning. För mig var det självklart att ta emot eleverna. De startade oftast med att komma på matematiklektionerna. De flesta av eleverna klarade matematiken galant. Problemlösningen och s k lästal var det som blev dessa elever största nöt att knäcka då de inte hade språket från början. Men även här lyckades eleverna efter hand när de började behärska språket bättre. Att, som du Sara beskriver, mötas av orden ”Jo visst ska de få gå i skolan, men måste de gå här?” är enligt min mening väldigt kränkande. Jag skulle vilja vända på det i stället och säga ”Tycker du inte att ditt barn ska bli en god världsmedborgare? Att få lära sig att möta människor från olika kulturer? Eller vill du att ditt barn ska bli lika inskränkt och världsfrånvänd som du?”. Naturligtvis vänder vi inte på det på ett så pass tillspetsat sätt men jag skulle bra gärna vilja göra det ibland…

    Att ta emot nyanlända elever gör att du som pedagog måste tänka om på hur du kommunicerar med dina elever. Du behöver vara väldigt tydlig i ditt talade språk och i ditt kroppsspråk.

  5. Ping: Vad vinner vi på att ha nyanlända elever på vår skola? | jonastheteacher

  6. Jag re-bloggade ditt blogg-inlägg på min blogg där jag skrev ett inlägg om detta. Du har helt rätt i att ”Så när vi tvingas tänka till kring vår undervisning och sliter vårt hår för att de nya eleverna ska kunna lära och förstå, då blir vi samtidigt bättre lärare för alla våra elever.”

    Fantastiskt!

  7. Ping: Påminnelse till rektorer och huvudmän | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  8. Ping: En dröm för lärare | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

