Gick till konferens med en känsla av JIPPI – det ni!

Jag satt idag tillsammans med några av mina elever och utvärderade temat som vi just avslutat. Jag var intresserad av om de tyckte att de hade lärt sig något intressant och viktigt. En av dem sa:
– Jag berättar allt jag lär mig i skolan hemma och då får min familj också lära sig. Igår när vi var på promenad så såg vi en ekorre och då sa min pappa: ”Titta, den har vinterpäls”. Det hade han lärt sig av mig.
En annan elev berättade:
– Idag på no:n så jobbade vi med vatten. Du vet, havet, vattnet går upp när det blir varmt och sen det regnar… Och min no-lärare visade en cirkel och då frågade jag om det var vattnets livscykel. Ja, sa hon, men det heter kretslopp, så då förstod jag det.

Det här gör mig så oerhört glad. Att dessa barn kan förstå och uttrycka att de inte lär sig om ekorren, närmiljön och beskrivande rapporter för min skull, eller för lektionens skull. Inte ens primärt för svenska språkets skull, utan för livet och det fortsatta lärandes skull.

Gick till konferens med en känsla av JIPPI – det ni!

2 thoughts on “Gick till konferens med en känsla av JIPPI – det ni!

Kommentera

