Att lära sig mer för att man själv vill…

Yousef, som har gått i svensk skola i knappt fyra månader, tycker mycket om djur. När vi jobbade med att läsa och skriva beskrivande rapporter, och då utgick från ekorren, sa han direkt:
– Varför ska vi bara lära oss om ekorren? Jag vill lära mig om alla djur!
Nu har han själv tagit tag i saken på våra lektioner och skaffat sig mycket kunskaper om skogens konung – älgen. Han har läst och sett på filmer och hela tiden skrivit på sin ”expertordlista” där han samlat nya ord och begrepp som han lärt sig. Han har också, efter tips från mig, skaffat extern hjälp när böcker och filmer inte kunde svara på hans frågor. När han tyckte att han kunde tillräckligt om alla sex områdena klassificering, utseende, levnadsmilö, beteende, föda och livscykel, så satte han sig bara vid datorn och körde. Fröken – jag – är imponerad.

Jag skrev om älgen därför jag tycker om de. Jag bor bredvid skogen. Alla dagar jag prova titta på de men jag kan inte därför älgar är rädd. Jag skriva frågor till Naturhistoriska museet Jourhavande.Biolog@nrm.se i Stockholm, att hur gammal bli älgen? Jag har också bilder om älgen. Jag också ringa till KULBACKEN http://www.naturumvastervik.se/ till Janne och han svara till mig. Jag också läsa boken om älgen, boken heter DJUR i Sverige.

225px-Moose-Gustav

Älg
Klassificering
Älgen är hjortdjur.

Levnadsmiljö:
Älgen finns i hela Sverige utom på Gotland. Älgen hör hemma i trakter med barrskog. Den trivs att leva i områden med skogen och hyggen. Älgar gör inte bo.

Beteende:
När 2 tjurar träffar på varandra, går i regel den mindre undan. Men om dom är lika stora, kan mötet sluta i våldsamma kraftmätningar tills den svagare viker undan. Människor måste akta sig för älg därför den kan stånga oss, men när vi måste akta vi kan står bakom trädet. Älgen kan simma bra.

Kännetecken:
Tjurarna har 2 stora horn. Den har stor mule. Under älgens haka finns löst skinn med skägg. Det är för att den ska kunna öppna munnen. Den har 4 gråvita ben. Älgen har 2 svarta ögon. Älgen har 2 öron. Pälsen är grå-brun-svart. Den är upp till 290cm, boghöjd 160-220cm.Vikt:upp till 800kg. Den har lång hals och kraftig kropp.

Föda:
Älgen äter späda kvistar och skott av vide, sälg, rönn, asp och björk samt olika örter och även vattenväxter. Under hösten och vinter äter den tallris, enris, bark och kvistar av asp, sälg och björk.

Livscykel:
Älgkon går dräktig 8 månader. I maj- juli föder honan i regel 2 kalvar. Unga kor brukar bara få en kalv. Den nyfödda kalven väger cirka 10kg men ökar nästan 1kg per dygn tack vare den feta och näringsrika mjölken, som den får från kon. Kalvar leva med hona 1år sen lämnar de honan. Älgen kan bli till 20 år.

AV YOUSEF klass 5 (Gul grupp).

Tack för kommentarerna Cilla och Katarina!

3 thoughts on “Att lära sig mer för att man själv vill…

  1. Hälsa Yousef att jag är imponerad och tänker använda mig av honom och hans arbete som inspiration till mina elever. Bra jobbat!

  2. Ping: Brev – skolan i samhället och samhället i skolan | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

