Från LPP till stolt skribent på sitt andraspråk

En dag stod det en uppstoppad ekorre på bordet i mitt klassrum. Det var upptakten till arbetet med nedanstående planering. Eleverna har även fått planeringarna på sina modersmål, tack vare mina modersmålskollegor och appen pixter.
Lpp åk 3-6, sva och biologi
skogen 013
Vi har arbetat enligt cirkelmodellen. Det betyder att vi under många lektioner har jobbat med att bygga fältet, alltså tillsammans inhämta kunskap om ekorren. Vi har samtalat om bilder:
skogen 014
Vi har tittat på filmer från UR.se och AV Media och vi har använt programet Mitt Naturotek. Vi har sjungit ”Ekorrn satt i granen” och ”Ekorre, ekorre, viftar på sin svans” och vi har målat bilder:
skogen 017
Vi har varit ute i skogen ett par gånger. Dels behövde vi samla barr och löv från olika träd samt kottar och mossa, för att alla lättare skulle förstå vad vi pratade om. Dels ville vi försöka få syn på ekorren eller spår efter den:
skogen 008
”Här är jag och mina kompisar. Vi ser spår. Ekorrens spår och ekorrens spillning. Skrivet av Toni.”
Hela tiden när vi arbetar muntligt och praktiskt med att bygga upp kunskapen om ekorren, så fyller eleverna sina ”sexfältare” med den fakta de tycker är viktig och intressant:
skogen 053
Sedan började arbetet med att läsa texter om ekorren. De här böckerna har vi tittat och läst i:
skogen 054
När det var dags att närläsa tillsammans valde jag ”Djur i Sverige” från Natur och Kultur, eftersom texterna däri har en bra och tydlig struktur som beskrivande rapporter och det var det jag ville att eleverna skulle lära sig förstå; att kunna läsa och skriva en beskrivande rapport. Närläsning är mycket intensivt och ansträngande för eleverna, så vi fick arbeta med texten vid flera tillfällen. Under läsningens gång samlade vi viktiga ord i en ”Expertordlista”. Det var både ämnesspecifika ord så som päls och buk, men även skriftspråkliga ord så som framför allt och även.
skogen 051
Efter närläsningen har vi fortsatt att jobba med texten med hjälp av sönderklippta meningar och lucktexter, två arbetssätt som ”tvingar fram” samtal och samarbete.
Till slut var det då dags att skriva en gemensam text. Vi arbetade vid två tillfällen vid en cleverboard; eleverna gav förslag till vad vi skulle skriva och vi hjälptes åt med formen för att det skulle bli en riktig beskrivande rapport. Sedan har vi läst texten tillsammans och återigen pratat om vad som utmärker en beskrivande rapport.skogen 052
Nu var alla eleverna redo att skriva egna texter om ekorren. De fick arbeta två och två, förutom en grupp som var tre elever. Nedan följer elevernas texter. Eleverna har varit mellan 1 månad och sex månader i Sverige.

Ekorre

Klassificering:
Ekorren är gnagare.

Utseende:
Ekorren är gråbrun på vinterpälsen och sommarpälsen är rödbrun. Men ögon är svarta. Ekorren har svans som är yvig och lång och liten nos. Ekorren har två öron och sina tofsar på öronen. Ekorren har klor på framtasar och baktasar och klopslengt: 20-25cm svansen: 15-25cm. Vikt: 0,2-0,5kg.

Levnadsmiljö:
Ekorre trivs i barrskog men fins även i lövskog i den svenska skogen i vår närmiljö. Ekorren fins även i Holland. Ekorren fins i andra länder i Europa och Asien. Ekorren kanske har fyra bon.

Föda:
Ekorren kan äter kotar, nöter, frukt, insekter, ekollon, Bär, svamp. Ekorren äter en dag 100 kotar .

Beteende:
Ekorren kan inte titta på naten och är snabb. Måste akta sig för lodjur för at kan äta ekorren. Ekorren klatra och hoppa från träd till träd .

Livscykel:
Ekorren kan få till 3-8 ungar. Ekorre bo hål i tredstam. Första tiden ungen dricka mjölk från mamma. Ungarna lämnar boet efter sju veckar. Ekorre kan bli gammal 5-6 år.

Av:Misha och Arlinda

Ekorre av Abdel och Alexia.

Ekorre av XXX, James och Toni

Ekorre AV YOUSEF

Ekorre Naya o Anesa

Fler texter kommer att läggas upp efter hand. Kanske vill just du göra mina elever lyckliga genom en liten kommentar? Det som återstår nu är att redovisa texterna ute i klasserna. Spännande och pirrigt tycker mina elever. Jag tycker att det är en mycket viktig avslutning dels för att övriga elever i klasserna ska få se att mina elever kan lära samma ämnesinnehåll som de, dels för att ämnes- och klasslärarna ska få syn på hur det kan gå till att lära sig ett andraspråk och lära sig på sitt andraspråk på samma gång. Och inte minst för att mina elever ska få känna sig riktigt stolta över vad de kan och vad de har lärt sig!

Advertisements

10 thoughts on “Från LPP till stolt skribent på sitt andraspråk

  1. Vad roligt att få ta del av det ni har gjort. Bra och enkelt förklarat. Detta kan jag tipsa mina jobbarkompisar om – många håller just på att lära sig om cirkelmodellen. Jättebra arbete av er elever. Trots att ni gått så kort tid i svensk skola skriver ni på ett bra sätt. Det är lätt att hänga med i er text och ni använder bra egna ord. /Suzanne

  2. Ping: En läsande klass och andraspråkselever | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  3. Ping: Använd modersmålen! | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s