Kärlek, gränser och höga förväntningar

Härom dagen skrev Marianne Frenne i Facebookgruppen Förstelärare – en nätverksplats
– Vilka är de FEM viktigaste ingredienserna för ett gott ledarskap i klassrummet i åk 1-3 enligt dig/er?

Jag svarade att mina tre viktigaste ingredienser är kärlek, gränser och höga förväntningar. Ett exempel på hur detta kan te sig:

En liten knatte hade på en lektion förra veckan väldigt svårt att hålla sig lugn och koncentrerad. Det gick inte ens att sitta stilla på stolen och det skramlade och prasslade om hen hela tiden. Ämnesinnehållet var avancerat och gruppen var stor, men jag hade räknat med att upplägget skulle vara tillräckligt intressant för att 30 minuter skulle fungera för alla eleverna. Det stämde på de allra flesta, men den här lille kunde bara inte.

Till slut fick jag säga ifrån med min allra bestämdaste frökenröst och be hen att komma att sitta hos mig istället för på sin plats. Det blev inte mycket bättre, men lite, och vi kunde i alla fall slutföra vår gemensamma uppgift. Gränsen var satt och övriga elevers lärtid var värnad.

När det var dags att säga adjö, sa jag till hen:
– Jag var riktigt arg på dig för att du störde, men nu är jag inte arg längre. Det kommer att gå bättre nästa lektion.
– Jag vet fröken. Kram fröken.
Så tog vi varandras händer och gick ut. Relationen var återupprättad.

Så långt kärlek och gränser. Men höga förväntningar då? Ja, låt mig säga att för 14 av de 17 eleverna på lektionen så var innehållet på lektionen definitivt över vad de hade klarat på egen hand. Men tack vare höga förväntningar, stöttning och gemensamt lärande kunde de stolta gå ut ur klassrummet. Det de klarar med stöttning tillsammans idag, klarar de på egen hand om inte imorgon, så i alla fall inom en mycket snar framtid.

One thought on “Kärlek, gränser och höga förväntningar

  1. Ping: Om, genom och för värdegrunden | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

