Vad utmärker lärarlett, aktiva elever, varierad stöttning? Hur går det till?

Igår på Twitter pågick en diskussion om individualisering och vad vi menar med det. Det pratades om individanpassat gemensamt lärande, lärarledd undervisning, stöttning, explicit undervisning. Någon gång i tråden ställde kloka @cilladalen frågan ”Vad utmärker lärarlett, aktiva elever, varierad stöttning? Hur går det till?” Hon bad också om konkreta exempel. Jag tänkte då att jag ville ge ett konkret exempel från min undervisning just nu.

Lärarledd undervisning kan vara att jag sitter tillsammans med mina elever vid vårt arbetsbord och leder ett samtal. För att alla elever ska vara aktiva behöver vi ett gemensamt fokus, något som intresserar oss alla. Förra veckan hade vi en uppstoppad ekorre framme vid ett par tillfällen. Alla elever var aktiva och ville titta, klappa och tillsammans utforska. Uppgiften var att sätta ord på vad vi såg, vad vi kunde om ekorren och formulera vad vi ville veta och här kommer min varierade stöttning in.

”Ekorren är brun.”
”Ja, ekorren är brun, men inte bara. Titta noga, vilka fler färger ser du?” Samtidigt ställer jag burken med färgpennor framför eleven för att aktivera minnet kring färger som vi jobbat med tidigare.
”Brun med lite orange. Lite grå. Mycket vit på… Vad heter den, Sara?”
Jag pekar nu på en poster på väggen i klassrummet med en människas kroppsdelar.
”Ja, vit på halsen!”

”Ekorren har…” Eleven visar samtidigt med händerna att hon menar morrhår.
”Ja, just det! Samma som katten har. Kommer du ihåg när vi läste om katten Misse?”
”Morr..?”
”Morrhår. Bra, du kom på det!”
”Ekorren har morrhår.”

Eleverna vet att alla förväntas prata, men att de inte behöver komma på allting själv. De får gärna upprepa vad en kompis just sagt. Då är alla aktiva, alla får uppleva att de kan, vi får repetition av ord och begrepp och eleverna ger på så sätt också stöttning till varandra.

När vi efter många varv runt bordet berättat allt vi såg och allt vi visste om ekorren, var det dags att formulera frågor. Här är våra posters med frågeord, som vi har skrivit tillsammans, till nytta för eleverna. Ett stort papper för varje frågeord, på alla våra språk (albanska, arabiska, engelska, makedonska, romani, ryska, serbiska, spanska, svenska, turkiska och tyska). Min muntliga stöttning var också viktig för att eleverna skulle kunna få fram den frågan som just hen tyckte var intressant och viktig. Här jobbar eleverna verkligen på sin egen individuella nivå, men i ett gemensamt lärande.

Nästa steg var att eleverna skulle skriva ner vad de lärt sig på lektionen i en så kallad sexfältare under rubrikerna Klassificering, Utseende, Beteende, Föda, Levnadsmiljö och Livscykel. Även denna del av lektionen var lärarledd, jag satt ju där precis hos dem när de skrev, hade aktiva elever som var och en skrev själv efter sin förmåga och en varierad stöttning. Den varierade stöttningen är i det här läget beroende av att jag känner mina elever. Jag visar tydligt att jag har höga krav och förväntningar på dem, men kraven är olika. Inte olika utifrån kunskaperna i svenska, utan olika utifrån ålder och kognitiv förmåga. En elev som är nio är kan få skriva att ekorren är brun och har en stor svans, medan en elev som är tolv pushar jag att komma ihåg ännu mer från den muntliga delen av lektionen och bör skriva att ekorren är orangebrun, med vit hals och har en lång och burrig svans. Ord som eleverna kan säga, men inte stava, skriver jag upp på tavlan. På så sätt får de även här möjlighet att få idéer av varandra och lära av och med varandra.

Ett steg längre fram i lektionsserien om ekorren blir att skriva en egen faktatext utifrån allt vi lärt oss. Vi kommer då att börja med att skriva en gemensam text vi cleverboarden, så att jag får möjlighet att ge explicit undervisning om hur en faktatext kan se ut. Jag menar; bara för att eleverna vid det laget kan en massa fakta om ekorren, är det inte säkert att de alla är medvetna om att texten ska ha rubrik och underrubriker, skrivas i presens, ha allmänna deltagare, osv. Så då blir det återigen lärarledd undervisning med aktiva elever, då det är de som ska bestämma vad som ska vara med i texten, och varierad, muntlig och visuell, stöttning så att alla kan få lyckas!

2 thoughts on “Vad utmärker lärarlett, aktiva elever, varierad stöttning? Hur går det till?

  1. Ping: Frågor jag ofta får | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

  2. Ping: Note to self – den allra första tiden med nyanlända | hjartatskogshaga hos @frksarapersson

Kommentera

