Anne-Marie Körlings brev på kroatiska

Stokholm rujan 2013
Hrvatski ( kroatiska) ; Mirjana Lekavski, lärare i kroatiska

Najbolji roditelji !

Citanje je jedna pustolovina. Uciti citati je jedno iskustvo. Dijete koje zna da cita razvija citalacku moc i produbljuje svoju sposobnost razumjevanja. Ucimo dok smo zivi. Citanje usavrsavmo citajuci dnevne novosti, obavjesti drzavno porezne uprave, upotrebom racunal te citanjem sporazuma sitno ispisanim slovima ugovora gdje se potpisa povezujemo za ugovor. Potpuno obrazovani postici necemo. Novi clanci iz svijeta citavo nam vrijeme pruzaju nesto novo. Svaki tekst usavrsava nase citanje i razumjevanje ovisno o tome sto smo procitali.
Skola ima jedan posbno vazan zadatak da nauci ucenike citati, pisati , govoriti i slusati. Svijet iscrpnih i izazovnih tekstova, oglasa, clanaka na racunalu i u knjigama sve vise i vise traze od ucenika, vaseg dijete da nauci citati. U skolama ucenici mogu potvrditi svoje bogastvo rijeci ucenjem novih rijeci, prosirenjem zalihe svojih rijeci, razumjevanjem sadrzaja, ucenjem citatanja izmedju redaka, izlaganjem svog vlastitog misljenje i sticanjem jednog iskustva da su prisutni te da se na njih racuna da znaju. Znati citati, moci citati izmedju redaka, shvatiti dokument, kriticno razmisljati i shvatiti kako citanje prosiruje znanje uz potvrdu da smo tu i da razumjemo tekst. To je stvar demokracije.
Skolske godine od predskolske dobi pa sve do devetog razreda osnovne skole ce svakom uceniku pruziti mogucnost da prosiri svoj govor susrecuci razlicite tekstove, koristeci razne oblike pricanja , shvatanjem zanra kako bi time stekli bolju sposobnosti shvatnja i razumjeli jedni druge. Jezik je govor demokracije i trazenja identiteta; nauciti pisati, razumjeti napisno i izreceno, reci svoje misljenje u drustvu te pronaci se u rijecima drugih.

U skolama ce se ucenici takodje susretati sa rijecima vezanim za njihovu struku , tako zvane strucne rijeci koje se upotrbljavaju u kemiji, engleskom, tjelesnom i domacinstvu. Svaki predmet u skolama koristi svoje strucne pojmove kao ove rijeci koje se koriste u predmetu fizike :

izvor svjetlosti, rad sa provodom elektriciteta, magnetizam, odrzavanje ravnoteze, filtriranje, vrijeme, klima, sjene, nebeska tjela, kvalitet energije, ravnoteza zracenja, cestice, zastita od buke u okolini, konstrukcija elementarnih cesticarazumjeli i uzgredno spomenutu nano tehnika.

Kao roditelji i vi mozete podrzati rad i skolovanje ucinika u skoli postavljanjem pitanja kao:

• Kazi jednu rijec koju si danas naucio
• Objasni sto ta rijec znaci.
• Ispricaj nesto sto si danas procitao.
• Objasni svojim rijecima to sto si procitao.
• Kako si dosao do te rijeci

Kao roditelj mozete dati podrsku svojoj djeci objasnjavanjem sto vama ta rijec i kojim rojecimaa ste se sluzili da bi razumjeli tu rijec. Isto tako mozete slusati djecija objesnjenja, razmisljanja i citanje. Rad u skoli mozete podrzati svojim misljenjem radu u skoli te da i sto ti svoj stav sto bi bilo potrebno i vazno da bi vase dijete moglo postici bolji rezultat u skoli.

Vasa uloga i znacaj za razvoj jezika ?
Pridobiti roditelje da naglas citaju svojoj djeci i tinejdzerima je jedno iskusenje . Djeca vole cuti glas roditelja, roditeljsku melodiju glasa i glas u izgovorenim rijecima i rijecima kojim objasnjavate stvari djeci. Citanjem naglas djecije zadace daje vam prilika da vidite na kojem se nivou vase dijete nalazi i kojim taktom uci u skoli. Rijeci koje su procitane naglas ozivljavaju tekst i ako vi uzivate dok citate i vase ce dijete uzivati. Pronadjite vremena za citanje knjige, pripovjetke ili novinskog clanka zajedno sa vasim djetetom, procitjate naglas dozivljavajuci to kao jednu pustolovinu.. To unapredjuje razvoj jezika. To je povezanost napisane rijeci.
Velika je razlika izmedju rijecima koje izgovramo ili rijecima koje smo procitali. Citanjem naglas nadogradjujemo most rijeci, rijecima uzetih iz napisanog teksta. Potpora citanja koja se temelji na brizi roditelja otvara vrata u svijet tekstova dijljem svijeta i jedna je potprora koja se stice avanturom kroz citanje. To upravo nalikuje to vrsti pomoci dok smo osposobljavali nase djeteta da sam nauci voziti bicikl ili da stoj na svojim rukama.

Rijeci su sve. Jednom rijecju vise, mozemo uvijek, postici vise. Ove moje rijeci mozda podignu neku raspravu u razredu. To je govor. Dvije stranice teksta u mjestu stvaraju vise rijeci kroz razgovor u mjest gdje zivite.
Moje rijeci – na papiru ce doseci do mnogih.
Anne-Marie Körling

Uciteljica, pisac, pripovjedac

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s