Utvärdering av elevernas studiedag

Utvärdering av elevernas studiedag

Lärarna lärde sig:
• barnen är väldigt kunniga,
• komma igång med Facebook,
• följa på Twitter,
• instalera appar till I-phone,
• barnen är väldigt duktiga på att förmedla kunskaper till äldre,
• våga använda IT ännu mer,
• lite om Minecraft, Twitter, Facebook och Skype; och hur de fungerar,
• använda instagram och starta en blogg,
• snapchat och om bloggning
• det är väldigt svårt att förstå något som man inte har en aning om hur det fungerar/vad det är första gången man får det presenterat för sig och det är VIKTIGT att komma ihåg i sin egen undervisning,
• alla kan använda Geocatch,
• världen runt I-pads och I-phones är ENORM,
• har fått en inblick i Minecraft och kan förstå bättre vad barnen pratar om,
• glosor.eu.

Lärarna kommer att ta med sig till sin undervisning:
• lyssna på och använda elevernas kunskaper,
• en vilja att använda I-pad,
• få ut mer info snabbt till många elever samtidigt,
• vet inte än, men kommer säkert att ha nytta av kunskaperna,
• ska försöka använda bloggen och ev. Skype i engelskaundervisningen,
• mer insikt om vad eleverna gör och hur de använder tekniken,
• det skulle vara kul att kunna erbjuda att använda I-pads mer, men vi har ju ej antalet som krävs,
• ska försöka starta en blogg om matte och NO,
• hur viktigt det är att ha med sig ALLA innan man går vidare i en genomgång, för det är väldigt svårt att komma igen när man väl kommit efter.

Om vi gör något liknande i framtiden, kan vi förbättra:
• ha mer tid för varje moment/genomgång,
• ha färre områden,
• en enkel lathund,
• kortare pass på vissa stationer,
• att ha längre pass, så att man får tid att lära sig ordentligt,
• bestämma innan vem av barnen som ska prata och i vilken ordning. Ibland var det svårt att förstå då flera barn pratade samtidigt,
• ha mer tid till att förbereda under den aktuella dagen.

Lärarna tyckte också:
• eleverna jobbade bra i grupp,
• eleverna tog sin roll på allvar,
• det var kanonbra,
• man behöver träna mer för att kunna använda det bekvämt,
• det var en bra och kul idé,
• eleverna har mycket kunskap som vi inte har, men tyvärr tar det lite tid att lära sig när man är uppe i åren,
• det var trevligt att få träffa eleverna på detta sätt, jag blev nyfiken på vad och hur elever kan få hjälp med matte, engelska m.m,
• ni gjorde ett bra jobb,
• tack för en kul och bra dag,
• det är givande att ha trevligt tillsammans vuxna och barn, t ex fika.

Eleverna lärde sig:
• vad de vuxna visste om saken,
• det är inte lätt att vara lärare,
• läsa inför grupp,
• det var lite svårt att lära,
• det är inte så lätt att vara lärare som det ser ut,
• prata inför en filmkamera,
• man kan måla på snapchat,
• hur det är att vara lärare,
• det är skönt när man räcker upp handen,
• de vuxna har en kaffemaskin,
• att lära andra,
• presentera saker,
• det var väldigt roligt och svårare än man tänkt sig,
• hur man raderar bilder på bloggar,
• mer om Minecraft
• mer om bloggar och hur man redigerar bilder,
• det är stressigt att undervisa.

Är du nöjd med din insats?
• Jättenöjd 6
• Ja 15
• Ja, ganska 1

Vad fick du för respons av lärarna som var hos dig?
• de var positiva,
• de lyssnade och tyckte om det och var nöjda tror jag,
• att vi gjorde det bra,
• det var bra och kul,
• jag utförde ett bra jobb och fick mycket beröm,
• de sa att vi gjorde ett bra arbete och att de fick lära sig intressanta saker och se nya appar som de inte visste om,
• bra respons, de flesta sa att vi var duktiga som lärare,
• de var intresserade och frågade när de inte förstod,
• en av lärarna var i vår grupp alla tre lektionerna,
• de gillade det,
• att vi var jätteduktiga, samarbetade bra och att allt var bra,
• några lärare skapade bloggar till skolan,
• jättebra respons,
• ingen.

Om vi gör något liknande i framtiden, kan vi förbättra:
• mer tid att träna så att vi blir säkrare på vad vi gör,
• vara mer förberedda och veta vad vi ska säga,
• att ta det lugnt,
• kanske att sitta i en grupp och visa och inte på Cleverbard,
• att alla lärare får gå runt till alla grupper och att alla elever också får gå runt till grupperna,
• det var svårt att sitta i en grupp och prata, jag tyckte att det var enklare att visa på Cleverboarden,
• planera bättre och planera tiden,
• försöka förklara mer och inte bara köra igenom allt fort,
• vi kan vara bara en grupp per klassrum och veta i förväg vilka lärare som kommer till oss,
• prata tydligare.
• Vara säkra på att vi har de program som krävs,
• vara mer uppdaterade.

Eleverna tyckte också:
• det var jättekul och jag hoppas att vi gör om det,
• vi hade två lärare hos oss, men de kändes som tjugo,
• vi kan ha fler såna här dagar,
• lärarna kan sprida information och tex ge läxhjälp lättare nu.

Advertisements

One thought on “Utvärdering av elevernas studiedag

  1. Det gör mig så ofantligt glad att läsa detta – så mycket lärande, så många insikter och inte minst, ökad förståelse för olika roller vi har! Fortsätt så – när blir nästa dag?? 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s