Elevstyrda utvecklingssamtal i år 1

Efter önskemål av lärare på Twitter tänkte jag berätta om hur jag och min kollega Jeanette, jobbar med elevstyrda utvecklingssamtal i åk 1.

Vi började med att prata om vad ett utvecklingssamtal är och varför man har det. Det var inga konstigheter, eleverna var ju vana sedan förskoleklassen. Sedan berättade vi att de skulle få ta hand om sitt möte själv, att det var de som skulle visa och berätta. Detta rönte inte några särskilda reaktioner mer än; Visa för mamma eller pappa – kul!

Nästa steg var att eleverna fick skriva en egen inbjudan till utvecklingssamtalet. Vi jobbar med Att Skriva sig till Läsning (ASL), så i all korthet gick det till så här:
1 Samtal i hela gruppen om vad en inbjudan är och vad som är bra att ha med i den.
2 Skrivkompisarna (vi har fasta par som samarbetar vid skrivarbeten) pratade om vad just de ville ha med i sina inbjudningar.
3 Skrivparen hjälptes åt att skriva inbjudningar vid datorn.
4 Sedan läste de, som vi gör i ASL, sina inbjudningar för varandra.
Elevernas inbjudningar bifogades en kort information från oss vuxna om upplägget. Vårdnadshavarna till våra 25 elever fick välja på fyra datum och ange vilken tid mellan 14-16 de ville komma. Spännande – hur många skulle komma samtidigt?

Efter detta var det dags att skriva dagordning för utvecklingssamtalet. Äldre elever har jag låtit göra egna dagordningar, men med 1:orna valde vi att göra en gemensamt. Vi samlades vid smartboarden och med hjälp av gemensam diskussion kom vi fram till en dagordning som ser ut ungefär så här:
Dagordning
1 Hej och välkommen
2 Vad jag kan i matte
3 Vad jag kan i svenska
4 Vad jag kan om andra saker
5 Lådan
6 Visa runt
7 Min egen sak *
8 Vad mamma eller pappa vill prata om
9 IUP
10 Tack och hej då
* Något valfritt som eleven gärna vill visa, t ex att skriva på datorn med talsyntes, en ramsa, en teckning, läsa upp en text.

När det bara var några få dagar kvar tills de första eleverna skulle ha sina samtal körde jag ett litet rollspel med en elev inför de andra där jag låtsades att vara elev och eleven min förälder. Så körde jag igenom dagordningen ganska snabbt, lite lättsamt och med syfte att avdramatisera och visa att det inte är svårt. Vi skrattade och hade kul! Sedan fick barnen träna på samtalen i sina skrivpar och jag gick runt och stöttade där det behövdes.

Inför själva samtalen dukar Jeanette och jag upp så många bord som behövs i klassrummet med elevens låda med arbeten, 2 dagordningar och de självbedömningar som behövs. Vid fler än fyra samtal samtidigt använder vi även det klassrum som vi delar med fritids.

Elever och vårdnadshavare kommer in efter hand och sätter sig och börjar. Varje elev väljer själv vilket språk hen vill berätta på. En del elever vill läsa dagordningen helt själv, medan andra tar lite hjälp av mamma eller pappa. Samtalen flyter på och vi lärare rör oss runt i rummen och samtalar lite vid varje bord. När det är dags att skriva IUP så tar vi lärare ansvar för den punkten, förklarar syftet och dokumenterar vad vi bestämmer. Vi använder oss av den nya mallen från Skolverket.

Ja, så gör vi alltså just nu. Det ska bli spännande att läsa föräldrarnas utvärderingar sedan, men eleverna är i alla fall nöjda så långt. Kom gärna med synpunkter och frågor, eller berätta om dina egna erfarenheter!

Lycka till med elevstyrda utvecklingssamtal önskar:
Sara och Jeanette

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s